Docela s pobavením sleduju kauzu Numen. Pro ty, k nimž se ještě nedonesla (IMHO nemožné) jde o to, že externista webů EuroGamer a Tiscali Martin Holas, používající přezdívku THX-1138, mimo jiné aktivně uploadoval hry na WarezForum. Prý jich bylo přes 500, podívám-li se na jména těch her, je mezi nimi spousta abandonware; to jej ale neomlouvá, i kdyby nelegálně šířil jedinou hru, je to vůl. Korunovanej, když na WarezFóru používá stejnou přezdívku jako na webech, kde publikuje.
A tak se nesmí divit, že ve chvíli, kdy ve své recenzi na EuroGameru zaříznul poslední z béčkových “hitů” Cinemaxu (nepamatuji jejich hru, která by někdy výrazněji zabodovala) - hru Numen, které dal 4/10, dali si v Cinemaxu tu práci a PR pro svou hru zajistili tak, že kauzu Holase - piráta zveřejnili na internetu.
Toho se zcela pochopitelně chytla média, mimo jiné i BonusWeb (pardon, dnes už Bonusweb), který přispěchal s článkem Český web neuhlídal recenzenta, ten nelegálně šířil hru. Pominu-li fakt, že bych chtěl vidět páky, kterými by jakýkoliv herní magazín hlídal svoje autory 24 hodin denně, uvnitř článku už se skutečnost překrucuje a z toho, že Holas aktivně působil na WarezFóru a uploadoval různé hry se stala zpráva s obsahem: “recenzent českých webů o hrách Eurogamer (EG) a Tiscali Games (TG) píšící pod přezdívkou THX-1138, vlastním jménem Martin Holas, totiž nelegálně umístil poskytnutou recenzní verzi hry Numen ke stažení pro všechny, kdo mají zájem.” Vnímáte ten “drobný” rozdíl?
A pak už začíná cupování. Za to, že Holas je blb, může Jaydee, šéfredaktor Tiscali Games (podle článku sice šéfredaktor EuroGameru, ale to už asi David Sillmen viděl rudě) a namísto toho, aby se snažil rozcupovat konkurenci fakty (a munice k tomu měl dost) začíná osobní msta. V článku BonusWebu je spousta polopravd a lží, namísto toho, aby se “ťalo do živého”. A namísto do Holase se střílelo do Jaydeeho, jehož fotka byla v prvních verzích součástí zmíněného článku.
Za úplnou ubohost považuji vytahování minulosti v závěru článku. “Jan Doskočil před lety býval jedním z předáků zdejší warezácké scény.” Nevím, kolik let je Davidu Sillmenovi, ale zřejmě si nepamatuje, že Jaydee.cz nebyl web pro poskytování warezů, pouze informoval o aktuálních releasech nelegálního software, stejně jako v té době stovky jiných stránek. Krom toho to byl také jeden z “multiblogů”, kde několik autorů postovalo zajímavé příspěvky ze světa her a hardware. Nenašli byste tam jediný odkaz na stažení nelegálního software. A střílet touhle zbraní ve chvíli, kdy všechny herní magazíny recenzovaly a dodnes recenzují z warezu, je o to ubožejší. Obzvlášť, když distribuční společnosti v Česku tyhle praktiky spíše vítali (památná věta jisté marketingové manažerky Bohemia Interactive: stáhněte si to na warezu, my máme jen dvě kopie na marketing a ty potřebuji dát do life-stylu).
S Jaydeem jsme ještě v dobách mého působení v BW nevynechali jedinou příležitost si do sebe vystřelit a ani já bych tuhle munici nenechal ležet nepovšimnutou. Narozdíl od BonusWebu, který ji vystřílel do vzduchu, způsobil rozruch a dal Jaydeemu možnost střelbu opětovat, bych ale střílel přesně mířenými ranami. To mohl i Sillmen a jeho článek by byl neoddiskutovatelný, stačilo jenom vynechat osobní nevraživost a střílet jeden nevyvratitelný fakt za druhým. Ty zásahy pak mohly být citelnější.
Takhle ten článek vyznívá jako ubohý bulvární výmysl, jehož nosným tématem je lež. Holas totiž nenahrál na web recenzovanou verzi Numena, na čemž je text kauzy Bonuswebu postaven. Žádný herní novinář ani externista totiž nedozrál do té blbosti, aby recenzní verzi hry postnul na warez. Byla by to sebevražda, neboť obvykle se prodejní a recenzní verze od sebe liší, navíc mívají osobní klíč a další ochrany, které by původ warezové kopie snadno identifikovaly. Jen mě překvapuje, že když si textu odpoledne všimli i editoři iDNES, namísto aby zrevidovali fakta (v tu dobu jich bylo na internetu již mnoho, pominu-li spoustu Tweetů, tak i oficiální stanovisko EuroGameru - to se v článku na BW objevilo až několik hodin poté), tak text posunuli jako třetí hlavní článek dne na titulní stránce a označili jej ikonkou kauza. Co dodat…
Leden 14th, 2010 at 11:04
Aspoň nějakej rozumnej článek, co uvádí věci trochu na pravou míru.
Leden 14th, 2010 at 11:13
Pic ho! Asi z těchto článků začnu skládat sbírku :).
Leden 14th, 2010 at 13:14
Velice pěkně napsané.
Leden 14th, 2010 at 13:45
Problém je, že ani tady se neříkají fakta, ale poměrně nízké spekulace se za ně vydávají. Předně “Cinemax si posvítil na Holase, protože jim dal nízkou známku” je JDho PR a Vreco mu to snad baští i s navijákem. Já to vidím opačně: Numen i Inkvizitor se objevily na warezu hned jak vyšly a Cinemax pátral, kdo to tam dává. A našel Holase. Za druhé: Že Holas nikam nenahrál Numen, tvrdí… Holas. A taky že vlastně moc nenahrával (500+ uploadů), že ten účet vlastně nebyl jenom jeho (haha) a spoustu dalších věcí. Jeden z “důkazních” screenshotů ukazuje, že Numen pošle na vyžádání a “že ho zrovna hází na CZshare”, takže bych byl k takovým informacím minimálně opatrný. Jinak jasně, Sillmen je magor a tohle je zatím nejobjektivnější článek, ale tyhle “nepřesnosti” ho trochu srážejí, ne?
Leden 14th, 2010 at 13:47
A mimochodem… leckdo píše, jak si Cinemax na celé akci honí triko. Imho naopak. Ztrapnil Holase a ukázal na něj prstem. Kdyby jednali “správně”, tak jde Holas nejspíš sedět, nebo bude do konce života platit pokutu, to, že místo toho udělali tuhle akci, znamená, že mu to vlastně prošlo docela v pohodě. (Pokud to u toho skončí.)
Leden 14th, 2010 at 14:21
Rolf: Dobré. Nechceš také napsat další článek, máš k tomu celkem předpoklady a zas by to bylo trochu něco jiného :).
Leden 14th, 2010 at 14:31
takze na vysvetlenou: na formulaci, kdo kde co a jak siril, nevidim nic spatneho. je tam napsano, ze Holas kopii umistil pro ty, KDO MELI ZAJEM, to znamena, ze ji poskytoval na vyzadani. reakce tvrdici, ze tam umistoval neco jineho, pochazeji pouze z jeho vyjadreni a pusobi tak trochu dojmem zlodeje tvrdiciho na policii “ja to neukrad”.
vyjadreni Doskocila z Twitteru nepovazuji za problem. je mi vycitano, ze jsem nezahrnul formulaci “Epic fail THX-1138 neoddiskutovatelný a neomluvitelný,víc zajímavé je ale něco jiného: dvojité kombo Cinemaxu, jak asi vypadal jeho úkolník?”. Ja vsak vybral pasaz, ktera je i podle JD “vic zajimava”. ta u me tak trochu popira jakysi naznak omluvy…
a ze mel JD co delat s warezem? nakonec o tom pises i tady. a nebudu se tu hadat o tom, jestli to byly informace s linkama nebo bez linku, jaky mel kontakty atd. informace jsou pro warezackou scenu zasadni, prave proto bylo a je tolik stranek s nimi. nebyt jich, warez by nebyl zdaleka tak rozsireny. a srovnavat to s tim, ze “si obcas kazdy neco stahne” je podle me onou manipulaci faktu, kterou se mi snazi kdekdo pripsat.
je v mem clanku jeste nejaka dalsi pasaz vyzadujici vysvetleni? nemyslim si a ver, ze kdybych videl rude a chtel se mstit, tak to vypada uplne jinak (asi jako kazdy tyden vychazejici stvave clanky na TG) a na BW by to jen tezko vyslo.
Leden 14th, 2010 at 14:58
Davide Sillmenec:
1) Holas recenzovanou kopii Numena nikam neumistil, precti si clanky na Tiscali, Bonuswebu nebo Eurogameru a prestan si vymyslet.
2) Vyjadreni z Twitteru je problemove proto, ze jsi ho vytrhl z kontextu. Kdyz americky prezident rekne “ne, radar u vas nepostavime”, tak to media musi ocitovat - a teprve pak mohou citovat nejakou jeho vedlejsi uvahu o tom, proc, a v pripade troufalosti na ni vystavet vlastni uvahu. To jsou zaklady novinarske praxe, ktere ti chybi.
3) Srovnavat dnesni praxi zpravodajskych webu s tim, v jakych polnich podminkach se tu o hrach psalo pred deseti lety (a ze informovani o warezu k nim tehdy pro urcity underground patrilo), muze jen nekdo jako Ty, kdo si to samozrejme nemuze pamatovat. Muzu Te ale ujistit, ze ani ve svejch nejdivocejsich letech nemelo jaydee.cz s “warezackou scenou” zhola nic spolecnyho.
4) Kdyz uz Te takhle otresne setrel i clovek, kterej Bonusweb zalozil a bez kteryho bys na BW nikdy nepsal, neni uz to duvod k tomu, proc s tou aroganci prestat a treba si nasypat trochu popelu na hlavu?
Leden 14th, 2010 at 15:16
asi za většinu recenzentů v ČR žádám pana Sillmena, aby dále nedělal ostudu naší profesi, raději opustil herní branži a psal už dál jen pro bulvární časopisy o sexu a dalších věcech, kterým možná rozumí lépe.
prostě ho dodnes pálí, že TG před rokem upozornilo na jeho praktiky s motormax
http://games.tiscali.cz/news/news.asp?id=32017&r=se a že tím vlastně skončila jeho slibně se rozvíjející “kariéra recenzenta”, když mu čtenáři žádnou další recenzi nevěří, vyhodili ho pak kvůli tomu ze score a ani v levelu teď nemá ani článek.
a jakékoli mluvení, natož pak psaní článků na téma warez od člověka, kterýho warez přímo živí, když z pirátských her píše jednu recenzi denně a nebýt warezu, tak by si ani nevydělal na živobytí, je absurdní!
Leden 14th, 2010 at 15:49
to ROLF: pro upřesnění - nikde jsem nepsal, že důvodem, proč si Cinemax posvítil na Holase, je nízká známka. Cinemax prostě využil situace, díky které má Numen takový PR, o jakém by se mu jinak ani nesnilo. Nikde jsem taky Holase nehájil, psal jsem, že i kdyby kopíroval na warez byť jen jedinou hru, je to vůl. To mi nepřijde moc jako hájení.
To, že se Numen i Inkvizitor objevily na warezu hned po vydání je normální. I světové trháky bývají na warezu dřív, než jsou vůbec v prodejnách. To, že Holas někam nahrál Numen, tvrdí jen Sillman z BonusWebu. Netvrdí to ani Cinemax, protože to prostě nemá potvrzené.
to SILLMAN: já hlavně vůbec nechápu, proč jsi do toho tahal Doskočila. Co s tím má společného? Nikde v tiráži Eurogameru jsem ho nenašel, recenze, kterou kritizuješ, na Tiscali Games nevyšla… Tak co ho do toho taháš? Jenom proto, že měl kdysi Jaydee.cz, což byl undergroundový server? A proto, že do Tebe šije, kde může, protože píšeš nesmysly (což dokazuje i tento článek)? OK, máš právo být na něj naštvaný, ale když si své frustrace vyléváš v článcích na BW a Vrah Ti to schvaluje, něco je špatně. Tvůj výkřik proti warezu je směšný, sám tyhle servery používáš a vsadím se s Tebou o co chceš, že minimálně 90% recenzí, které jsi napsal, jsi buďto psal podle obrázků/preview/review ze světových sajt, nebo z warezu. A teď mě uzemni, jestli se mýlím…
Leden 14th, 2010 at 16:05
kdybych to bral podle tiraze, tak je Eurogamer web bez vedeni, kdybych to bral podle Twitteru, tak jeho absolutistickym panem je Doskocil. potvrdili mi to i autori EG (btw. asi nahodou stejni jako na TG). sam vis, jak to je, takze vidim, ze nema cenu se tu hajit, kdyz tu tece voda do kopce.
Leden 14th, 2010 at 16:54
to je fuk, pořád nechápu, proč jsi ho do toho tahal… na jednu stranu bych měl být spokojený, aspoň si zažil, co to je být obviňovaný kvůli někomu jinému (mě to udělal kdysi dávno u SimCity4 kauzy), na druhou stranu vím, jak mi bylo a tohle je fakt sviňárna…
Leden 14th, 2010 at 16:58
“Tvůj výkřik proti warezu je směšný, sám tyhle servery používáš a vsadím se s Tebou o co chceš, že minimálně 90% recenzí, které jsi napsal, jsi buďto psal podle obrázků/preview/review ze světových sajt, nebo z warezu. A teď mě uzemni, jestli se mýlím…”
Co na to řekne?
Leden 14th, 2010 at 17:04
Proč jen mi ta diskuse okolo kauzy připomíná českou politiku? Přijde se na špinavost. Jeden recenzent z jistého webu UKRADNE hru a způsobí finanční újmu firmě, která ji vyvíjela. Jaká je reakce?
1) Všichni pirátili, to je normální, proč se vzrušovat?
2) Ta hra je blbá, vlastně proč o tom mluvit? Stejně ji nikdo nekupoval.
3)To není upozornění na krádež, ale osobní msta vůči zloději, že kradený předmět před krádeží pohaněl.
4)Autor je bulvární pisálek, který si léčí komplexy a realizuje osobní mstu….
Jako kdybych poslouchal Paroubka, když se mu šlápne na kuří oko co má na hubě
Leden 14th, 2010 at 17:09
JD sklizi co zasel a roste pro kriminal
Leden 14th, 2010 at 17:13
12. protoze to jeho neskutecne arogantni vyjadreni jsem si musel precist trikrat, abych vubec pochopil, ze to muze myslet vazne. tak proc ho nedat do placu a zasadit do kontextu?
13. zeptejte se pana Doskocila, to je odbornik na me recenze.
Leden 14th, 2010 at 17:13
Smajlíku:

1) nesmysl
2) souhlas
3) není to osobní msta vůči Holasovi, který údajně hru ukradl, ale hon na Jaydeeho, který s tím nemá co do činění, to je oč tu běží
4) Tvůj názor
Leden 14th, 2010 at 17:29
Proc se takove veci nevyrizuji osobne, ale verejne? To nechapu. Chapal bych to, kdyby jedna strana byla tak cestna a bez poskvrny a chtela upozornit na nepravosti konkurence (radnymi fakty). Kdyz ale v tom ceskem rybnicku se uplne kazdy brodi stokou (naprosto bezne recenze z warezu takrka vsude), tak nechapu, co se z toho dela verejna kauza? To se ani trochu nebojite, ze i na vas dojde? Ze se pak vytahne do boje uplne vsechno? A ze toho je? Nechapu.
THX-1138 je proste recenzent tak trochu warezak, coz je kazdej druhej, protoze weby recenzuji z warezu. Pokud chcete THXe odsuzovat, tak v prvni rade odsuzujte recenze z warezu! Vzdyt weby sami autori do toho warezu tlaci.
A Sillmen, at si kdo chce co chce mysli, podle me je to clovek, ktery aspon umi dobre psat, z hlediska formy. Asi proto, ze pise hodne, tak at neblbne…
Tyhle verejne propirany kauzy mi prijdou neprofesionalni.
Leden 14th, 2010 at 17:44
Ze by byl Vreco jediny kdo nezna verejne tajemstvi ze JD sefuje Eurogameru? Tomu se mi nechce verit :). Ale jinak - klasicka vrecovina, plna polopravd a snah odvest pozornost stranou a to vcetne absurdni reakce JD. A oprav si, na jaydee.cz linky na stazeni nelegalniho softu byly….JD vede Eurogamer…. Holas hru ke stazeni na pozadani nabizel.
Leden 14th, 2010 at 18:13
Jsem zvedav, kdy kdo otevre kauzu “Jsou vsechny programy v kancelarich Cinemaxu a na PC jeho spolupracovniku koupene, nebo tvori komercni produkty na kradenem softwaru?”
Leden 14th, 2010 at 18:26
Na místě Davida Sillmena bych někam zalezl a neměl odvahu se tady ukazovat. Každým dalším příspěvkem jen ukazuje, co všechno ještě v žurnalistice nepochopil.
Nerozumí rozdílu mezi
zasazením do kontextu a vytržením reakce z kontextu. Chtít po něm pochopení rozdílu mezi “Holas šířil recenzní verze her” a “Holas šířil mraky pirátských verzí her” by asi bylo pod jeho rozlišovací schopnosti.
Je pravda, co psal nahoře #9?
- že Sillmena nejprv vyhodily ze Score a že teď jako skončil i v Levelu?
- že ostuda s Motorm4x a desítkami dalších zpackaných recenzí utnula kariéru Sillmena a že teď musí z nařízení zhora všude používat falešná jména, aby mu čtenáři jeho články aspoň trochu věřili, když je jméno Sillmen z Bonuswebu zdiskreditované?
- že Sillmen by bez warezu nemohl psát většinu jeho herních recenzí a že současně má tu drzost psát o warezu mravnostní články?
- není pak Sillmen ještě horší hajzl než jím propíraný Holas, který aspoň šířil warez zadarmo, ale Sillmen z masivního využívání warez verzí her pro jeho každodenní práci má osobní finanční prospěch, defakto ho takto vlastně warez živí?
Leden 14th, 2010 at 19:30
To je prave ta ubohost a malost cesky herni sceny, je to opravdu jak v te politice. Misto toho, aby se upozornovalo na skutecny problemy herni novinariny u nas. Jak jsem psal, psani z recenzi, neadekvatni odmeny za recenze z hlediska straveneho casu u her, na nekterych webech neshopnost si radne overit informace, atd. atd.
Misto toho se vzdy strhne nejaka kauzicka, z ktere se pak dela kauuuza a pisi se clanky a obhajoby a obzaloby ze vsech stran. Je to dano asi celkove malymi pomery tyhle sceny.
Tak delejte neco s tim, at se tahle uroven zvedne! Sillmene, JD, Vreco a vsichni, kdo s tim mohou co delat.
Lincovat a ci snad zalovat THX-1138, k smichu, v nasich pomerech neudelal nic extra spatneho.
Sillmen napise verejne clanek, ktery by mel adresovat osobne, pak by to blyo v poradku ne? Protoze evidentne vychazi z jeho predchozich zkusenosti s sefredaktorem tiscali games. P0ak takovy clanek neni objektivni a nema se v mediich vubec objevit.
Proste jedna chyba za druhou. JD se pak pochopitelne brani a jelikoz jako nikdo nema ciste ruce a v jeho arogantnim stylu… prileva jen ohen…
Podle me je i nesmysl THX-1138 vyhazovat z eurogameru, je to ciste pokrytecke gesto, aby se web od kauzy verejne ospravedlnil. Pritom warez je u recenzentu bezna praxe.
Zamest si tedy vzdy pred vlastnim prahem, a pak teprve neco zacit psat. Tady ale vzdy funguje jen ta druha varianta.
A je to k necemu? Nic se neresi a obrazek tyhle sceny je pro verejnost docela trapny.
Leden 14th, 2010 at 19:37
Jo a poznamka, Numen je mozna blbost, nevidel jsem, nehral jsem, ale u nas se prodava docela dobre, a u takove hry jde o CR asi predevsim.
Leden 14th, 2010 at 19:57
O hrách už sice delší dobu nepíšu, scénu však sleduji i nadále, a tu a tam si rád nějakou věc zahraju. Neminula mě proto kauza (tedy spíš tak trochu nafouknutá bublina) kolem české hry Numen. Nechci na těchto několika málo řádcích opakovat a komentovat to, co už udělala řada lidí přede mnou. Spíš bych se rád zastavil u faktu, který by mě, pakliže bych v takovéto kauze byl zainteresován, namíchnul asi nejvíc.
Honza Doskočil alias JD z Tiscali Games byl Davidem Sillmanem z Bonuswebu v onom několikrát skloňovaném článku označen za někdejšího předáka české warez scény. A ačkoliv byl ten kvalitativně hodně pokulhávající elaborát hlavně o Martinu Holasovi a jeho provinění, nějak podivně (a nebo ne?) se to celé stočilo právě k šéfredaktorovi Tiscali Games. Autor článku při citacích vycházel z postů na jeho Twitter profilu, navíc si vybral jen ty, které mu hrály do noty (rozuměj objektivnost měla k tomuhle faktu asi tak daleko, jako Sillman do investigativního oddělení Rádia Česko), ověřování si faktů ze dvou a více zdrojů by asi byl pro Sillmena jako házení hrachu na zeď. V článku nechyběla ani Doskočilova fotka. Na pranýř s ním, holomkem!
Říká se tomu vytváření negativního mediálního obrazu. Ono to jde lehce, když má Bonusweb za zadkem velký mediální dům v podobě Mafry, resp. zpravodajského portálu iDnes.cz. Tamní středeční vedoucí vydání byl patrně na barbiturátech, jinak by na homepage mezi čtyři nejvyšší pozice nenacpal tuhle zpravodajsky nevyváženou obludnost.
Přestože posléze některý z editorů iDnes zasáhl, a několik „mimóz“ z článku odstranil, x dalších jich tam zbylo. Stavět na vodě, to není žádné velké umění. Ale co bychom chtěli od drahnou dobu bulvarizujícího se serveru.
Teď je jen otázka, zda na Sillmena (studenta, ehm, masové, ehm, komunikace, jak jsem se na jeho blogu dočetl) podat žalobu. Když se podíváme kolem sebe, každá druhá hvězdička se soudí za to či ono. A většinou to není moc platné. Takže - co na to jít od lesa? Přestože nejsem zrovna velký fanda Martina Michala (vlastně ho nesnáším), manžela Heleny Vondráčkové (tu taky), který založil web galerieprolhanych.cz, v tomhle ohledu bych si jeho nápad půjčil. A Sillmen by šel na paškál jako první! A nebo ho angažujte v AHA!, prý tam pořád někoho sháněj…
Leden 14th, 2010 at 20:04
Zase z druhe strany nesouhlasim s hazenim cele viny na Davida Sillmena.
Kdyz nekdo napise takovy clanek, silne ovlivneny vlastnim nazorem a zkusenostmi (nemusi to byt v prvni rade vykalkulovany utok, ale proste jen clanek spichnuty z osobni zkusenosti), tak stejnou vinu nese (a mozna i vetsi) sefredaktor, ci editor, ktery takovy clanek upravuje, ci schvaluje.
Leden 14th, 2010 at 21:33
Chlapi nechte toho a pojďte si to vyříkat počesku u piva. Kdo chtěl mít nějakej názor ten už ho má.
Leden 14th, 2010 at 22:29
No hlave narozdil od Vreca chapu zarazeni JD do popredi tehle “kauzy”… kdyz pominu tedy nevrazivost autora clanku na BW, tak predevsim to je zrejme kvuli tem nestastnym vyjadrenim, ktere prakticky obhajuji zlodeje a ocernuji cinemax… to ze Holas se k tomu postavil celem narozdil od jeho sefu (kteri ho sice vyhodi, ale vlastne se za to neomluvi) ho uvadi relativne do pozadi. Coz je asi dobre, protoze tim to melo skoncit, nebyt prave tech absolutne nestatnejch vyjadreni. Jasne, Sillman to me vzit asi za jinej konec, ale na druhou stranu, zase JD nedavno pospinoval BW, tak co mu to nevratit a kdo tvrdi, ze to je nehodne jakehokoliv webu, tak zase tyhle weby se muzou branit jen touto formou. Ono nechat na sebe plivat bez obrany a nechat si potom vhodnou prilezitost proklouznout mezi prsty, by byla hloupost. Nehlede na to, ze kazdy kdo zna JDho vi, ze on by si tu prilezitost take nenechal utect… Takze nebejt jeho vyjadreni (a nekterych dalsich TG/EG autoru), vubec by se to takhle nerozmazavalo
Leden 14th, 2010 at 22:58
Kauza Numen je smutným příkladem události, která se v médiích zcela proměnila a čistý štít nemá prakticky nikdo.
- rozhodně to není Holas, který spáchal trestný čin. Argumentace “že se to běžně dělá, všichni mají máslo na hlavě” v Robotronově stylu je nemístná. Obhajuje se řidič, který jel 120 ve městě, slovy “ale vždyť všichni stejně jezdí 60 a někteří i 70″? Možná ano, ale je mu to něco platné? Holas může být rád, že z toho - zatím - vychází bez trestu (pominu-li konec kariéry herního novináře) a že se pozornost zaměřila na jiná témata. Ale pořád: člověk, který uploaduje Machinarium, je prostě prase, bez debat.
- nedostačující je reakce Eurogameru a jeho mlžení, kdy není jasné, kdo je šéfredaktorem či editorem. Vyjádření majitele pouze na Twitteru, přímo na webu až po vydání článku na BonusWebu: svědčí to o jisté opatrnosti, raději kauzu tutlat, co kdyby se to dozvěděli čtenáři a nedejbože vedení Eurogamer network. Obsahově je ale reakce správná a jediná možná: ostré odsouzení Holase a rozvázání spolupráce. Teď jen, aby nepokračoval v práci pod nějakým pseudonymem.
- neuvěřitelná je reakce JD. ano, Holasovo jednání odsoudil, ale odrazí se od tohoto “epic failu” jako od můstku k útoku na Cinemax, navíc neopodstatněnému. ano, Macura je tak trochu prudič, ale nikdy to nebylo postaveno tak: “dáš málo - budu se po tobě vozit, nedodám recenze her, atd.” Pokud je to jinak, proč si tedy Macura nenašel něco také na O. Šváru z Hrej nebo jiné recenzenty, kteří dali nízké známky? Když se vrátím k řidičskému přirovnání, je to jako majitel firemního vozu, s nímž onen zaměstnanec překročil povolenou rychlost, který se začne hádat: ano, nepochybně jel moc rychle, ale policisté na nás vyvíjejí nemístný tlak, vybrali si ho jen proto, že je provokoval na semaforu túrováním automobilu.
- pochybil samozřejmě i Sillmen, jeho šéfredaktor Zach a odpovědný editor iDnes - článek na BonusWebu je záměrně zavádějící, obsahuje účelově vybrané citace, polopravdy, lži, zkrátka má do profesionální novinářské práce daleko (stejně jako podobné články, které s oblibou JD publikuje na TG s nálepkou “komentář”). Tenhle článek neměl nikdy vyjít a v důsledku může způsobit výraznější znedůvěryhodnění herní novinařiny, než Holasovo jednání samo.
- pochybil JD podruhé, když reagoval na Sillmena podobně jedovatým článkem s bulvárními parametry (zesměšňování komolením jména, vytahování staré špíny…). Navíc jako první článek na TG, který se kauze Numen věnuje, působí na neseznámeného čtenáře matoucím dojmem, protože se v něm takřka nedozví, co se tedy vlastně stalo, přečte si jen reakci na reakci. Trochu jako praktiky komunistické žurnalistiky, když se komentátoři vyjadřovali k petici 2000 slov - polemizovali ve veřejném prostoru s textem, s nímž ale veřejnost nebyla seznámena.
Kauza Numen je špatnou vizitkou pro všechny nebo valnou většinu zúčastněných a vrhá špatné světlo nejen na lidi, kteří se jí zabývají, ale na herní žurnalistiku jako takovou.
Leden 14th, 2010 at 23:10
re svarc: Ja Holase neobhajuji, udelal peknou blbost, ale taky se mi nelibi, jak se redaktor herniho webu odsuzuje a tresta za to, ze jel ve warezu.
Jasne, kdyby nebyla bezna praxe, ze se v cechach z warezu pisi recenze, byl bych prvni ten, kdo rekne vyhodte ho, klidne zazalujte.
Holas udelal blbost, ale kdyz sami weby nuti autory psat recenze z warezu, tak jak pak mohou nekoho vyhazovat za warez? To se nezlobte, ale to pekne smrdi…
Nerikam, ze zrovna ten Numen byl pripad, kdy web chce po autorovi recenze z warezu, ale jinak se to proste deje.
To je take zrejme duvod, proc by tezko takhle na nekoho daval trestni oznameni. Chtel bych videt to vysetrovani.
Leden 15th, 2010 at 0:29
Z tech vsech vyblitku a plivancu to nejlepe popsal svarc, pod to se klidne podepisu.
Eurogamer delal mrtvyho brouka, Tiscali az do reakce na Bonuswebu taky, i kdyz jinak po podobnych kauzach skace jako slepice po flusu. Sillmenuv clanek je nema s profesinalitou nic spolecneho. JD se zachoval jako hovado. Jeho komentar o snizovani nezavislosti a duveryhodnosti hernich novinaru je na urovni 10 letyho ditete. Uplne tim tipnul nejaky poznamky o epic failech, protoze temahle zvastama dokazal, ze ho to nemrzi ani v nejmensim. Bud jak bud, ted jsou od hoven vsichni.
Sbohem Tva Mana!
Leden 15th, 2010 at 9:49
2 Robotron: Není mi jasné, jestli už mluvíš o něčem jiném, nebo jsi minul podstatu celé kauzy - což se kvůli tomu celému mediálnímu šumu dá dost dobře pochopit.
Holase nikdo nevyhazuje za to, že tahal z warezu, celé to vzniklo proto, že Holas aktivně v minulých letech na warez UPLOADNUL přes pět set her, včetně v podstatě všech významnějších českých (nezávislých) počinů jako je třeba Machinarium nebo Inquisitor (a NUMEN - viz screenshoty na odhalovací stránce). To je chování, které je u recenzenta přípustné asi tak, jako kdyby doktor po nepovedené operaci prodával na černém trhu orgány. Takový doktor může být sebelepší (a úmrtí při operacích mohou být opravdu náhodná), ale ve zdravotnictví nemá prostě co dělat.
Leden 15th, 2010 at 9:53
Jinak “svarc” to ve 28 shrnul přesně a zcela. V podstatě všichni zúčastnění (i všichni nezúčastnění) se snaží dělat padouchy ze všech ostatních, přitom situace je jednoduchá a jednoznačná. Holas kradl, Cinemax to (možná dost významně) poškodilo, tečka. Sillman se na tom snaží vydělat tím, že napíše (jako o čemkoliv) článek, JD lže a plive, Vreco to nepochopil. Prostě normální české herní odpoledne.
Leden 15th, 2010 at 11:58
colombo:zaslepený hovado seš leda sám jestli si neumíš dát jedna a jedna k sobě.
pokud mám dobrý info JD s ním udělal to jediný správný co by měl provézt každý na jeho místě: vyžádal si od holase stanovisko, donutil ho k veřejnýmu přiznání se a smazání všeho, na hodinu ho vyhodil a odsoudil jeho soukromý aktivity na twitru.
co by asi tak měl dělat víc:tobě doma stojí za prdelí tvůj boss 24 hodin denně? můj přítel vodny_cz to tady vystihl akurátně
http://www.eurogamer.cz/articles/stanovisko-eurogameru-k-numenovi/comments
Proč by měl být nějaký web zodpovědný za soukromé činnosti jejich redaktora? To je čistě jeho věc a jeho problém. Není v silách někoho špehovat a navíc by to bylo nejspíš v rozporu se zákonem. Zaměstnavatel je zodpovědný za to, co udělá jeho zaměstnanec na pracovišti, nebo kdyby nelegální činnost ve volném čase dělal s jeho souhlasem či s jeho pomocí. A to se v tomto případě neprokázalo.
Leden 15th, 2010 at 14:57
Švarc to již shrnul, klasicky se provalila špína na různé zainteresované osoby. JDeeho reakce na Sillmenův text je v zásadě správná, ale ve své první reakci také přestřelil směrem k Cinemaxu - ten tzv. “dvojitý úkolník” svědčí spíš o JDeeho úkolníku “záměrně odbočit od jádra pudla”. Pan Holas se ztrapnil sám, ponese následky, ale z jeho dlouholété záliby ve warezu bych nedělal drama. S jeho články to nesouvisí. Pokud si pamatuji, nepsal špatné recenze, rozhodně lepší než p.Sillmen. A nebude v tomhle rybníčku jediný warezák -recenzent.
Pokud jde o nevěrohodnost české recenzentské scény - tu se obávám, že znevěrohodňuje mnoho redaktorů na různých webech dlouhodobě, tohle je jen špička ledovce. Ani TG v tom není nevinně, viz některé “naivně nadšené” recenze na produkty EA (naivně nadšené od zkušeného recenzenta, ne začátečníka, hmm). Katastrofou jsou pak slátaniny pana Sillmen na BW (a přístup jeho šéfů jako p. Zach, kterým to asi nevadí), kterého by fanoušci na nějaké veřejné akci asi vyliskali. Viz komentáře pod mnoha jeho recenzemi, které ho usvědčují, že hru vůbec neviděl nebo ji spustil, ale hrál jen chvilku. U Tarr Chronicles se nebyl schopen ani kouknout na ovládání v manuálu (že by také recenzoval z warez verze?). Někdy suverénně opisuje PR materiály, kde se uvádějí věci, které ve hře vůbec nejsou, nebo opisuje odjinud a nic kloudného neřekne (namátkou recenze Kings Bounty, Drakensang, Officers, Empire Earth 3, Loki…). To, že občas hru skutečně hraje (v poslední době) a i recenze vypadá lépe, ho nezachrání.
Leden 15th, 2010 at 20:31
Farflame: Které nadšenecké EA recenze jsi na TG našel? Neříkám, že tam (ne)jsou, protože jsem všechny recenze nečetl, ale žádné konkrétní jsem si nikdy nevšiml.
Leden 16th, 2010 at 18:35
On přeci jen “Nevím, kolik let je Davidu Sillmenovi, ale zřejmě si nepamatuje, že Jaydee.cz nebyl web pro poskytování warezů, pouze informoval o aktuálních releasech nelegálního software, stejně jako v té době stovky jiných stránkách” .. čili vlastně je to hodný kluk!
Vreco.. už dost
nemůžu se smát pořád!
Leden 17th, 2010 at 2:57
Farflame: To, že si pan Sillmen nepřečetl manuál bych neviděl tím, že hrál nutně z warez verze. Spousta her na recenze chodí bez manuálu a jsou pouze v krabičce. U konzolovek se občas manuál vyskytne u Xbox verze, ale není to pravidlem. Je ale také pravda, že ovládání je většinou v nastavení každé hry.
Leden 18th, 2010 at 2:31
Koukám, že se k “kauze numen” vyjádřil každý, kdo kdy napsal sebekratší recenzy ať již z placky zaslané od distributora nebo z pofidérního zdroje na netu.Co si pamatuju s distributory je buď dobrá domluva nebo se musel nasadit google.
Soudě dle kvality pranýřovaných článků.(JD reakce na TG a Bw) Ten JD-ho plný hypertextových odkazů s přehlednou strukturou a Silmenův článek… spíš než článek jde o zběsilý výkřik do tmy, který mohl být kvalitním článkem plným zajímavých podmětů. Protože pirátství zabíjí herní scénu. Kupovat si lidi gamesy aspoň jednou za čas nezkrachovalo by tolik geniálních vývojářů (jmenovitě Planet Moon studio tvůrci Giants Citizen Kabuto apod…)
D.Sillmen by si měl dát od recenzování evidetně pauzu a veřejně se omluvit JDmu (video na youtube by bylo hezke), protože tohle neni investigativní žurnalistika, ale kydání hnoje.
Poté se zahrabat podzem a pracovat pod novou přezdívkou na lepší reputaci.
A teď k druhé straně sporu. JD by se měl jako šéfredaktor TG revanžovat Cinemaxu a dát jim prostor pro prezentování Numena v jiném světle. (Tvrzení, že na zveřejnil ke stažení jinou verzi, než kterou dostal není přece vysvětlení - je jako dát dítěti do ruky zápalky. Poté, co dítě zapálí stodolu říci, že určitě ji nezapálilo zápalkou on nás, ale jinou. Tím se “viny” na onom činu dítěte nezbavíte) Je čas na vyšší kontrolní mechanizmy v branži. JDho vyjádření k celé věci a přístup mi přijde narozdíl od D.Silmena o třídu slušnější, i tak omluva a pokání za chyby není na škodu.
Rád bych si přečetl písemné vyjádření ostatních distributorů v ČR, co si o celé záležitosti a vůbec herních webech a recenzentech myslí. Dá jim někdo prostor se k tomu vyjádřit?