Nuda, nuda, šeď?

Není to ještě ani rok, co jsem na anketní otázku tehdy vznikajícího NextLevelu odpovídal, že v Čechách už není místo pro nový papírový herní magazín. V pomyslném duelu mi na stejné stránce oponoval Farid, že opak je pravdou a NextLevel bude výjimkou. Přál jsem jim to, Faridovy články mám rád a Sleeplesse jsem vždycky bral jako svého mladšího bratra. Ve skrytu duše jsem doufal, že přijdou na trh „s tak trochu jiným psaním“ a se zázemím silného vydavatele se prosadí. Bohužel jsem měl pravdu.

NextLevel skončil, stejně jako většina zdejších herních papermagů. A že jich nebylo málo, vzpomeňme třeba na legendární Excalibur, silným vydavatelem zaštítěný GameStar, ambiciózní PC Gamer, masivně protlačované Doupě… a řadu dalších, jejichž jména už si ani nepamatuju, protože v propadlišti dějin skončily dřív, než se mi stačily vrýt do paměti.

Přežily jen dva: Score a Level. Zatím. Jistě, úspěch herního média se měří podle finančních výsledků, ovšem abyste prodali reklamu, musíte mít čtenáře. A ani pěti, ani deseti tisíci prodaných výtisků nikoho neoslníte, ani za předpokladu, že remitendu z třicetitisícového nákladu někde rozdáte zadarmo, což dokazuje konec tištěného GameStaru.

Rozhodně se nelze vymlouvat na to, že čtenáři se přesouvají na internet. To určitě ano, ale prostor v papermagu zůstává, ostatně čerstvé zprávy taky najdete na internetu a noviny vycházejí dál. Problém časopisů je, že se neumějí přizpůsobit novému trendu konzumace informací, ani se jim nedaří oslovit novou generaci hráčů.

Obrázků je na internetu spousta, plytké informace v době specializovaných blogů na internetu nepřinášejí nic nového a na laciné vtípky už dnes také slyší málokdo. Stále jsou témata, seriály, které se dají výborně uchopit. Level láká na sloupek vývojáře Dana Vávry, Score jsem si po dlouhé době koupil kvůli Bludrově materiálu obsáhle mapujícím historii vývoje českých a slovenských her či přehledu toho, co chystají domácí vývojáři.

Ano, tyhle články jsou mimo jiné přesně to oživení, které časopisům chybí; a nejen těm papírovým, návštěvnost stagnuje či klesá i webmagům. Odjakživa patřily mezi nejoblíbenější a vzbuzovaly nejvíce emocí. V diskusích se pak vývojáři mezi sebou plácali po ramenou či hanili (podle toho, ze kterého tábora přispívali), čtenáři přilévali do ohně a flamovalo se o sto šest. Jenomže existuje jen hodně málo lidí, kteří jsou schopni podobné články napsat. K tomu je potřeba víc než jen dohrát hru, nebo přeložit informace z angličtiny. Troufám si říct, že by se dali spočítat na prstech jedné ruky. A z toho mála nemá nikdo dostatek času na přípravu takového článku.

Bohužel. Protože lišit se papouškováním novinek či preview lze jen těžko. Obrázky i videa jsou taky stále stejná. A i nejzapálenějšího hráče unaví číst stále stejné věci pořád dokola. Věděli to i kmeti české herní žurnalistiky Andrew & Ice, kteří se snažili lišit stylem psaní. Tehdy to bylo přesně to, co hráči chtěli. A co chcete vy? Pět webmagů a dva papermagy, které plus mínus píší o tomtéž, tedy čistě o hrách, jen v jiném grafickém zpracování či s jinou vychytanou funkcí webové aplikace? Co nejvíce postrádáte od domácích herních magazínů, ať už těch papírových, nebo webových?

36 Responses

  1. bludr Says:

    Chybí mi toho hodně, ale to by bylo na dlouho - jednou z těch věcí jsou blogy autorit. Takže za tenhle projekt dík a hodně sil do budoucna. Vydrž.

  2. gkg Says:

    nejvic postradam clanky co se daji cist

  3. CODE Says:

    Me treba nejvic chybi Andrew a ICE… :), nevim u jejich clanku jsem se vzdycky pobavil, obcas se taky stalo, ze z clanku na A4ku, byl jen posledni sloupec o samotne hre, jinak to byly kecy kolem.. Ale me to nevadi, jejich styl psani byl tak vytribeny, ze to me tu chybi!

    Jinak casopisy nekupuju, uz asi 5.let, jak je na tom Rybka, porad pise?

  4. spoock Says:

    Já rovněž už od dob co jsem přesídlil na internet LEVEL či občas SCORE nekupuju, miloval jsem to, dodnes mám štosy starých čísel vedle skříně /pořádný komín (!!) :P/, ale ta doba už je pryč, internet je aktuálnější, dneska už dema prakticky kvůli takovým kvantům dat pořádně nemá cenu ani vydávat a pokud ano, tak jich je naopak zase málo, aby mě dokázali natolik upoutat. rozhodně placky narvané daty bylo to hlavní, proč jsem ty časáky kupoval, rozhodně netvrdím, že jsem časopisy nečetl, já jsem si zamiloval své autory jako Rybku například, ale to už je holt pryč, laciné vtípky už člověka tak neoslní a pokud mám chuť nějaký vstřebat, obrátím se spíše na nějakou pořádnou knížku než na časopis a informací je plný internet, byť přepapouškovaných.

    je to smutné, ale moc nevěřím, že by se to mohlo obrátit už k lepšímu, možná, že SCORE a LEVEL přetrvají ještě třeba další dekádu, ale jejich doba největšího rozmachu již dávno minula

  5. siris Says:

    Nejsem moc zapaleny hrac, spis obcasny, ale obcas jsem si chtel rozsirit obzory a tak jsem si Level nebo Score koupil. Problem je v tom, ze ani jeden z casopisu mne neoslovil, jelikoz jsem se v nich zakratko ztratil. Premira ruzne grafiky namisto jednoduche navigace mne za chvili pohltila a navic jsem nevedel, zda to co ctu, je reklama na hru nebo jeji recenze. Protoze to obcas stylem splyvalo dohromady. Jinak to bylo nezazivne a plytke popisovani toho, co si clovek mohl vyzkouset sam, kdyz si stahnul demo nebo nainstaloval to, co bylo na CD ci DVD. Nic za hranici vsedniho a nic moc zurnalisticke kvalitou. Holt skoda. Kdybych se v tom vyznal a bavilo mne to, treba bych si jeden z casopisu koupil casteji… Ted jsem si tak vzpomnel, ze kvuli tomu vsemu, jsem se snad nejvic tesil, az si prectu reakce a dotazy od ctenaru. Inu, kazdy mame svou zalibu ;-).

  6. niki Says:

    Je pravda, ze herni periodika - hlavne ta webova - se navzajem hodne zrcadli a me osobne je vlastne jedno, ktere prave ctu, protoze se lisi vicemene jen grafikou.

    Taky je pravda, ze papirove casopisy jsou proti webovym dost neaktualni a s tim se neda nic moc delat. A oproti webmagum maji i dost dalsich nevyhod…

    Ja si Score a Level vetsinou kupuji bud kvuli plne hre nebo ze tam neco pisou o tom co delam, ale jinak mi staci internet.

    Score a Level ale maji porad silnou fanouskovskou zakladnu (kdo vi, jak by na tom treba byli bez rubrik Dopisy ctenaru atd.). A daji se v pohode cist v tramvaji, coz je taky vyhoda :-)

    Ja mam spis jiny dotaz - cte vlastne nekdo z vas cele recenze? Ja treba hodne casto koukam jen na ta ruzna summary a recenze moc nectu. Zaujmou me prave spis ty clanky o “vecech okolo”.

  7. kayman Says:

    Mne chyba casopis bez CD/DVD. Casopis si kupujem na to aby som si ho mohol precitat cestou v elektricke alebo v skole (alebo aj na zachode :). Ci uz su potom k nemu na dvd dema alebo trailery, ktore su na internete… Ale asi by sa potom tazko odovodnovali tie podla mna dost vysoke cisla pri cene..
    Hej, plne hry. Ale co som si pozrel za posledny rok co boli v leveli tak jedna by ma zaujala ostatne by mi lezali v policke.
    Najvacsia skoda je levelu mini, ten bol skvely

  8. PiNa Says:

    Ahoj Vreco,

    koukám, že toho pána znám, jenom mi k němu nějak nesedí ta chaloupka, míčové hry a zhradničení :-)

    Bylo dobré se dozvědět, čím vším jsi si prošel a byť to bude znít asi divně, jsem rád, že to tenkrát s AudioNet.cz nedopadlo.

    Drž se a dávám si Tě do bookmarků.

    Martin

  9. jd Says:

    1. je fajn, ze tenhle blog vzniknul (snad i diky icq komunikaci na toto tema v posl.tydnu) a verim, ze se nebude obcas bat pichat do vosiho hnizda (jak znamo, narozdil od jinych lidi z branze, kteri se boji napsat neco negativniho, aby si nahodou trosku nezhorsili sve “obchodni” vztahy s nekym). stejne tak bych si pral aby vzdycky (tak jako u 1.prispevku) byl stredobodem ten predmet clanku a nikoli delani modly ze samotne osoby autora blogu.

    2. na teto konkr. veci se mi nelibi:
    - ze tam michas dve ruzne veci do jednoho (klesajici papermagy… vs. to ze redaktori webu kaslou na to co je pro ne pracnejsi nebo nemaj cas/energii na to), oboji by to klidne mohly byt solo temata, stejne jako to opakovane papouskovani (jak sam vis, je papouskovani a papouskovani ;)

    - je skoda ze si to nerozvedl vic, hlavne mi tam chybi vic argumentu (v tomto smyslu to je o x urovni niz pod napr hlavenkovejma clankama na bloc.cz). jina vec je ta, zes tam nevysvetil proc vlastne ty magaziny/weby na vlastni temata kaslou - napr. vytizeni denni exekutivou a vyhorelost. jinak ono se to takhle vzdy hezky zvenku radi jak ma nekdo prichazet se super tematama, ale dyz si vzpomenes na dobu kdy si ridil na BW ten denni chod redakce, vydavani vsech clanku, newsu atd. tak si taky nemel moc extra casu na zpracovani vlastnich tematu (a to bylo v redakci 5 lidi fulltime) - to mi tam chybi vysvetleny, je to celkove takovy povrchni.. sice vse co tam pises je pravda, ale navrhy co s tim jde delat, proc to tak je.. jak bys to ty resil atd. cekal sem proste neco vic propracovanejsiho.. ale chapu, je to teprv 1.post ;)

  10. niki Says:

    jd: Prece si vreco nevystrili vsechny ostre naboje hned na zacatku :-)

    Ale taky doufam, ze tu clanky budou sice slusne ale ne prehnane politicky korektni. Na blogu se preci jen clovek muze pri psani trochu uvolnit a “rozsoupnout” (coz je treba vec, kvuli ktere ctu blogy radeji nez oficialni weby…ze by to byla jedna z cest?)

  11. HEX Says:

    Jo psání novinek a preview z překladů scanů je moc hezký zvyk.

    Bohůžel nevím co poradit českým herním periodikům, trh je malý tak i jejich možnosti jsou omezené a aktuálností a exkluzivitou prostě konkurovat nemůžou.A psát kvalitně nebo osobitě to se taky nedá naučit nebo někde opsat…

  12. Hendryk Says:

    Osobně jsem toho názoru, že za nedostatek “výjimečných” článků nemohou až tak autoři, jako spíše samotná vydavatelství. Je jasné, že napsat kvalitní, vyčerpávající a zároveň čtivý text nedokáže každý, ale podobných textů by vycházelo mnohem více, kdyby redakce měly více finančních prostředků a více lépe placených redaktorů, a to nemluvím pouze o herní scéně. Řadu časopisů táhnou dva lidé (redaktor a šéfredaktor) a každou uzávěrku na úkor vlastního zdraví vysedávají po nocích v práci, aby další číslo vůbec vyšlo. A i když mají plnou hlavu nápadů, jsou pro ně za aktuálních podmínek zkrátka nerealizovatelné.

    Zajímavá témata, lišící se od ohrané písničky novinka-preview-recenze, nevzniknou mávnutím kouzelného proutku. Je to dřina, kterou si každý schopný a rozumný člověk nechá náležitě zaplatit. Pokud autorovi nikdo ty peníze nedá, do takových článků se logicky nepouští. Jestliže je redaktor v práci zavalen klasickou redakční práci a k tomu musí do měsíce naplnit několik vlastních rubrik a vyplodit pár recenzí, na zajímavější články nemá ani pomyšlení - je rád, že ho z kombinace energy drinku a kafe ještě nebolí žaludek. Nehledě na to, že takový text může zabrat - plácnu - třeba týden práce. Za průměrný redakční plat na to každý hodí bobek. A s externisty je to podobné - jenom blázen by v dnešní době trávil čas s přípravou rozsáhlého tématu, za něž pak dostane stejný honorář jako za obyčejné preview nebo jen symbolicky vyšší. Ne, že by redakce nechtěla zaplatit, prostě na to nemá tak vysoký rozpočet. A tak se takový pisálek raději drží recenzí, za které stejně nedostane adekvátně zaplaceno s ohledem na strávený čas u hry, ale jako hráč bere - sám neví proč - tento čas jako relaxaci.

    Ono i psaní herních recenzí je obecně v našich končinách dost nevděčná a nevýhodná práce a člověk zkrátka musí být nadšenec, aby se do takového podniku vůbec pouštěl. Představte si, že jeden týden napíšete stránkovou recenzi o filmu, který zhlédnete za dvě hodiny, a druhý týden píšete stránkovou recenzi na Mass Effect, jehož hraní vám zabere podstatně více času. Za oba texty pak dostanete zaplaceno zhruba stejně… :)

  13. Vreco Says:

    # Hendryk: souhlasim s tim, co pises, na druhou stranu ctenare nezajimaji pohnutky vydavatelstvi. Samozrejme to, co jsem popsal, ma nejakou pricinu a tu jsi docela presne vystihnul…
    # PiNA: no nazdar pane, hlavne si me prihod do ICQ :-)
    # JD: nezapiram, ze jsi me k tomu psani inspiroval Ty… papouskovani a papouskovani rozebirat nebudu, tyhle flame jsou nejlepsi vzdycky face to face mezi autorama, misto toho mozna napisu neco z toho, co mi jinde chybi, to mi prijde uzitecnejsi…

  14. moolker Says:

    Prave mi prisel novy Game Informer a po prvnim prolistovanim se mi okamzite vybavil tenhle Vrecuv clanek. Co tam je?

    Uvaha o tom, proc tolik her ma priblbly jmena, tema o Wii online moznostech + hrach, TOP10 Boss souboju (kdepak se Doupe inspirovalo?), PS3 a jeji kontroverzni vyuzivani HDD, clanek o top hrach zadarmo, nejlepsi hraci CoD4, “What IF” clanek co vezme hru a pta se “Co kdyby ji delala nektera jina osobnost?”, test high-end PCs, ukazka plastickejch postavicek z her… A k tomu tradicni stranka s fotkama z akci kde GI byl, paradne zpracovany dopisy s ilustracema a dalsima vecma od ctenaru (musim vsak uznat, ze Tukan ve SCORE dela neco podobnyho), Good / Ugly / Bad udalosti posledniho mesice, citace mesice, Afterwords (vybrany vyvojar se ohlizi za svym novym projektem a odpovida na dotazy ctenaru), potom dalsi rozhovor s jinym vyvojarem… Plus nekolik dalsich, co uz jsou ale jen maly ramecky, takze je ani nejmenuji.

    Kdyz si to clovek cte, vazne ho to bavi vic, protoze to je kazdy mesic ohromne variabilni a vzdy zajimavy. Bohuzel, valna vetsina z toho vypisu by byla v ceskych podminkach nezvladatelna. At uz jde o zhruba setinove konexe anebo setinovy rozpocet. Vypisuji to jen tak pro zajimavost.. abych tak trochu vice zkonkretizoval to, o cem Vreco mluvi. Mimochodem, recenze tady jsou strankove, preview max. dvoustrankove (ac 80% prostoru je zaplneno obrazky) a velky je jen clanek cisla. Nerikam, ze se mi to nejak ohromne libi (ja osobne si delsi clanek napisu radeji, protoze me to proste bavi vic), to uz jen tak pro doplnkove info.

  15. Suba Says:

    Dle mého názoru problém není na straně novinářů, u kterých je studená profesionalita vyžadována - nezapomeňte, že Vy za časopis platíte a autoři za své výtvory dostávají zaplaceno, ani na straně hráčů - dokážu se zabavit i u staré hry, kterou jsem předtím neznal, čili neváže mě k ní žádná hloupá nostalgie. Problém je jen a pouze v herních vývojářích, kteří zapomněli dělat hry pro hráče-lidi, namísto toho dělají hry pro hráče-zákazníky. V první polovině devadesátých let vycházely hry, na kterých bylo poznat, že na nich někdo vyložil obrovské úsilí a jednalo se o hry, které chtěly upoutat - zábavností, nápadem, hratelností, atmosférou ap. Dnes je hlavním hlediskem grafika a engine. Navíc když je většina her dnes tisící kopie Dooma, Duny 2 a Diabla, jeho chuť ke hraní jde do kytek a potom zájem o tyto hry klesá geometrickou řadou. Za sebe ještě dodám, že mě bude opět bavit číst časopisy, ať už webové nebo papírové, když budou stát za něco taky ty hry, o kterých se píše. End of line.

  16. bludr Says:

    re 12:
    A to má být příčina absence kvalitní herní žurnalistiky? Nemyslím. Skutečný důsledek toho co popisuješ, je zhruba následující:

    1) Kvalitní a schopní lidé odcházejí z branže a živí se jinak, lépe (někteří si psaní ponechávají jako vedlejší příjem pro zábavu).
    2) Lidé, kterým chybí schopnosti, mají důvod proč si stěžovat a vymlouvat se. Na kvalitu nemají, živí se kvantitou nebo paběrkují.
    3) Lidé, které to baví a mají na to schopnosti, zůstávají. Peníze nehrají roli, nebo ne rozhodující.
    4) Světe div se, jsou i tací, kteří jsou schopní a dokáží se prací v herních médiích výborně uživit.

    Příklady lidí jistě nemusím uvádět. Zařadit se také jistě dokážeš sám. Rovněž bych doporučoval například si zjistit, jaké příjmy mají redaktoři celostátních deníků. Jisté aspekty tvého příspěvku jsou nepochybně pravdivé, ale se skutečnými příčinami “pokleslosti” herních médií (jak bych definoval Vrecovu myšlenku, i když si o tom osobně myslím něco jiného) to má pramálo společného.

  17. jd Says:

    moolker: myslim, ze zrovna ty priklady temat, cos jmenoval z Game Informeru, by v nasich podminkach mohly byt realizovatelny docela lehce (nehrajou tam tolik roli konekce/penize, nybrz spis mozek). Je jasny, ze to souvisi s casto nizkou kvalitou autoru, jejich pretizenosti (viz hendryk) a utikanim do oblasti kde si vydelaji za kratsi dobu vic penez (viz bludr… napsat skvely tematicky clanek je sice chvalyhodny a slechetny, ale najem/sve naklady z honorare par tisic za tydenni praci nezaplatite), ale nejsou nahodou hlavni duvody spis uplne jiny?

    1) konceptu magu, co si on sam (sefred./vedeni vydavatele) rozhodne: napr. budeme se soustredit na newsy 24/7 coverage / nebo na recenze / nebo spis na temata / nebo na media / nebo na kvantitu 4 velke clanky denne / na inovace v technickym reseni / nebo na vsechno z uvedeneho ale za cenu toho ze nic nebude delano poradne (finance/pocet lidi)? btw tady bych to nejak nedemonizoval, ze jedna varianta je dobra a jina vylozene spatna” - nektery se proste osvedcily u ctenaru/z hlediska navstevnosti a ostatni ten model pak obvykle pouze prejimaji, protoze to je samozrejme snazsi nez prijit s necim novym/nevyzkousenym - (viz paralela s designem/recyklovani her). tady je prave spousta prostoru pro papermagy, kterym nektery ty koncepty (news, media…) z logiky veci (neaktualnost / papir) odpadaji a mohly by se v te fure casu co maji (cely mesic mezi uzaverkami, narozdil od uzaverky nekolikrat denne na webu) venovat prave tem tematum (napr. Czech Made ve Score, nektery obsah z Next Levelu). Proc to cesky papermagy delaji relativne malo (a misto toho se casto nesmyslne snazi prebirat modely z webu, s prinesenim toho uplne sameho, jen s mesicnim zpozdenim) a proc jejich redaktori travi ten cas mezi uzaverkama jinak a jak, to by bylo tema na samostatny clanek, ale souvisi to i trochu s…

    2) pohodlnosti redakce (ted strilim trosku i do vlastnich rad), ktera kdyz si ma vybrat, co vytvori nebo necha nekoho napsat, tak si aspon v CR z 95% pripadu zvoli “obtiznost easy” (recenze, preview…) nez vyrobit kvalitni tema (”obtiznost very hard”) - o penize imho ani tak nejde, ty by v rozpoctu kazdy vetsi redakce na to i byly, jen se vetsina sefred. rozhodne radsi je utratit za tu min pracnou “easy” kvantitu (”aby neklesl pocet pageviews oproti drivejsku a nevypadalo to opticky blbe ze najednou na webu pribyva nejak mene clanku”) nebo jiny “easy” obsah (”aby to bylo rychle z krku a zbytek pracovni doby jsem mohl hrat world of warcraft”), a ted nemam na mysli prevypraveni historie neceho z wikipedie), ale skutecne vlastni, kvalitne zpracovane materialy / napady. (mezi ne osobne neradim napr. “soumrak hernich casopisu” - to uz je snad lepsi nemit temata vubec nez pouze takovato neobjevna opacka znamych faktu). Vsechny redakce fungujou moc jako samostatny entity, neni tam zadnej tlak/kontrola zeshora: “udelejte obcas i nejaky clanek hard-obtiznosti, jinak vas nekym nahradime”, protoze jednoduse neni kym (aspon srovnatelne schopnym) a vsichni sledujou jen tu navstevnost/pageviews/prodejnost, v lepsich pripadech vynosnost.

  18. Jedna věta - I když dostanete všude balenou vodu , kvalitní vrty budou profitovat dál ... Minimálně pokud bude patrný rozdíl ... Says:

    Vystihl jsi to dobře - nuda+šed´.
    Bohužel pokud se dříve Score od Levelu a naopak lišilo , tak dnes je mi jedno , který plátek si koupím - všechny nabídnou -+ totéž . Papermagy si musí uvědomit , že jim chybí aktuálnost . Vynucená exkluzivita taky nikam nepovede - vždy si rád pár postřehů přečtu později na webu než v papírovém plátku . Jediný prostor , kam mohou expandovat je právě herní žurnalistika , úvahy a třeba právě deníčky vývojáře . Tady je větší prostor než na novinkovém serveru a dřív nebo později si to budou muset uvědomit i v redakcích obou přeživších magazínů . Doba Icova , Andrewova a Lachtanova je dávno pryč , kouzlo objevů a překvapení z nových možností které nám ta která hra přináší vyprchalo . Dřív jsem nadšeně hltal recenze Dungeon mastera , Lands of lore a dalších už kvůli tomu , že možnosti které se otevíraly vůči mému osmibitu byly dál než v našich nejvlhčejších snech . Prostě vývoj byl zřejmý a nezpochybnitelný .
    Dnes ? Grafika , fyzika vše se zlepšuje , ale na druhé straně je až alarmující všudypřítomné zjednodušení herních principů . Jistě spousta insiderů je v sedmém nebi pokud se detailní hlava modelu odkutálí téměř přesně jak by tomu velely přírodní zákony , ale z pohledu hráče , který do nejdražšího HW investuje málokdy je cena za tohle zkriplené divadlo (vypadá to dobře , ale hra stojí za zlámanou belu ) přece jen vysoká . Ano vyrostl jsem v jiné době , dnešní trendy se mi nezamlouvají a přesto nezatratím třeba Spore jen kvůli tomu že jeho grafický styl je naprosto v opozici s mým vkusem - nezatratím minimálně do té doby , dokud se stejně jako Republic neukáže ,že jde o lehkou hříčku se spoustou humbuku okolo .
    V době kdy se na šablonovité hry dá použít šablonovitá recenze s nechutně vážným podtónem si časopis koupím málokdy . Ted´se při nákupu rozhoduju jen a pouze podle bundlu , (Chtěl jsem jej ?; stojí mi za to ? .
    Časopis , který zběžně prolistuji a odhodím v plen (typicky na společný stůl v práci , kde i tak dost často leží ladem nepovšimnut ) dokáže jedním článkem nalákat , ale za 300 Kč si jej kvůli jednomu dvěma článkům nekoupím .

  19. Robotron Says:

    Tematicky clanky, herni uvahy jsou super a strasne rad bych videl takove clanky i v casopisech i na netu (i kdyz samorejme obcas i tam jsou). Ze vseho nejradsi bych je vsak sam chtel psat. Jenze narazim na obrovsky problem. I kdyz hry hraju od C64 na takove clanky proste nestacim, aby to bylo neco opravdu zajimaveho, trefneho a hlubsiho. Obcas jsem psal i na herni weby jako externista, ale jelikoz hry nejsou ma profese, tak bych ze sebe musel vypotit prvni i posledni, aby takovy clanek skutecne k necemu byl (a ani tak by na spicku nedosach). Je to strasne narocny. Problem je, ze clovek toho musi spoustu znat, mit velkej prehled a prakticky denne vsechno to deni kolem sebe sledovat. To si muze dovolit zkratka jen profesional. Chce to proste vic profiku (v cesky zurnalistice se jich snad da fakt spocitat na prstech ruky) a vic prostredku tem profikum, aby se jim takove clanky vyplatilo psat. Napr. V Next-Levelu byly vyborny temata… A po par mesicich konec. Chce to, aby se do toho nekdo poradne oprel a to take musi chtit sefredaktori, i vydavatele casopisu, musi na tom mit zkratka nekdo zajem.

  20. Marena Says:

    Ja si taky Score kupoval. Pak odesel ICE, Andrew, prisel Rybka - ten byl best ever. No a pak se uplne zmenila cela redakce a mne nejak prestali pripadat ty jejich vtipky cileny na 14-ti lety “parany” vtipny. Preci jen uz mi bylo pres 20 a casopis zapomnel vyrust se svymi ctenari a i to bude podle mne jeden z problemu.

    Momentalne jsem v Anglii a tady jsem predplatitel GameTM casopisu. Je cilen na dospele hrace, multiplatform, recenzim a prewiev je venovano 40% casopisu. Dost velka cast je venovana Retru. A dal plno uvah, novinek z herniho byznysu jako takoveho a vubec plno slohu na ruzna herni temata, rozhovory. A tudy si myslim vede cesta, ciste recenzi nebo prewiev uz dnes nikoho neohromi. Mladi moc nectou a starsi nejsou na ty pubertalni vtipky zvedavi.

    Kazdopadne kdyby ICE, Andrew, Lachtan a Rybka vydali casopis, asi bych ho vyzkousel.

  21. Fluke Says:

    S článkem plně souhlasím, bohužel. Kupuji jen Level (vždycky jsem ho vlastně kupoval:), takže dost dělá zvyk samotný.
    Prostě po těch letech bych ho nedokázal přestat kupovat, i když první půlka Levelu je dost o ničem oproti druhé.
    Pokud to vezmu jako nový čtenář a měl bych říct, proč bych si Level koupil (vyjma plné hry), tak jsou to právě Vávrovy a Rybkovy články, fajn Dopisy, které i po dlouhých letech není špatné číst a technická sekce, která je smutně krátká, ale o to lepší, a poslední je Téma.
    Pak to jde už trochu dolů, recenze her jsou už slabší, až na vyjímky..jakoby se autoči smířili s tím jaké hry dnes vycházejí..preview, ty jsem nikdy moc nemusel a nejhorší mi přijde novinková sekce. Zpravodajství si najdu na internetu, mě zajímají názory na ty novinky.

  22. BugBug Says:

    Kupuji pravidelně LEVEL. Hlavní výhoda u tištěných magazínu je, že mám vše nejdůležitější na jednom místě každý měsíc a nemusím ztrácet čas “filtrací” článků (neověřené informace, dohady atd.)na webu, protože to bere čas a toho mám málo. Redaktoři “papíráků” to udělají za mě :)
    Tiskoviny se taky lépe čtou.

  23. Tomáš Zvelebil Says:

    Musim rict, ze cely tvuj post, cela tva zdejsi pritomnost, JD, me neskutecne inspirovala. Diky za to.

    Opomijim samozrejme tvuj prvni prispevek, ze ktereho jsem se fakticky, dozvedel, ze jsi inspiroval Vreca, ze se nebojis pichat do vosiho hnizda a nemas rad egocentricke autory. Samozrejme pripojit par tatinkovskych rad, jak by Vreco svuj clanek mel zpracovat; to by snad udelal kazdy znas.

    Nicmene tvuj druhy post je proste biblicky.

    Zejmena od cloveka spojeneho s, Tiscali Games, pionýrem mezi světovými weby. Kdyby mel prumerny vedec, nalepeno nenapadne Tiscali Games logo pod mikroskopem, zrejme by tu davno byl lek na rakovinu nebo krizenec mouchy s pinzetou.

    Tak inspirujici, tak objevny, tolik inovativni, zkratka je to projekt, jak remeno, uz odjakziva. Line vsi okolo, vicemene jen kopiruji napady se kterymi Tiscali prichazi; o tom se se snad nebudeme prit.

    A dale: papermagům odpada “koncept aktualnosti”. Bezpochyby, koncept aktualnosti je uz od Marie Terezie prisouzen “webum” a “stale klesajici papermagy”, v jistych pripadech ani televize, by se o nej nemely ani pokouset. V paper magu ma kazdy furu casu a proto by se mohl venovat necemu “zajimavemu”, treba “very hard” tematum. Bez komentare, to vi kazdy.

    Ted se dostavame k tomu, co bychom si, dle meho nazoru, my vsichni obycejni lide, meli vyryt malym kluzkym psim hovinkem do pameti:

    “…proc to cesky papermagy delaji relativne malo (a misto toho se casto nesmyslne snazi prebirat modely z webu, s prinesenim toho uplne sameho, jen s mesicnim zpozdenim)..”

    Tak tohle je teda zprava, statecny seriozni novinari, a na tohle tvrzeni, potrebuje clovek s tvou historii, skutecne znacnou cast casu stravit s hlavou v olovenem kyblu, aby k nemu ani kosmickym zarenim nedolehlo to, co se tu za poslednich deset let stalo.

    Tak jinak: budu stastny a mozna si i nekoho vezmu, udelam mejdan, koupim rachejtle, a vydrzim pul minuty pod vodou se zacpanym nosem, kdyz mi naznacis, v cem bylo Tiscali za poslednich par let, treba pet, treba deset, jak chces, treba padesat, vyjimecne krom KVANTITY ? Kvantity demoverzi, rychlosti linky, poctu clanku, cetnosti novinek?

    Samozrejme tu byly MEGARECENZE. O tom zadna. Taky VIDEORECENZE. A taky DEMA NA PRVNIM CESKEM MIRRORU, EXKLUZIVNI INFORMACE OD NASICH KAMARADU Z FINSKA nebo treba AKTUALITY. TAKY POHLEDNICE, CHEATY a o oblibenosti WALLPAPERU nemusime ani mluvit. V tomhle jste opravdu, smrtelne vazne, vpredu, a to HODNE, pred leckym a vzdycky jste byli. Nemusim ani dodavat, ze papermagum se o tom do dnes muze zdat, chudak Bludr si musi vystacit s RECENZI a mirror ma tak v koupelne. Ale neboj se, fabuluj, elaboruj, pust fantazii z uzdy.

    A samozrejme, ze temata jako “soumrak hernich casapisu” jsou mizerna. Nejsou na Tiscali, proc by mela byt dobra. Na tiscali jsou objevna a neopakujici se temata jako NEJVYZNAMEJSI UDALOSTI ROKU 2007, HERNI TIPY NA VANOCNI DARKY, nebo CRYSIS LADENI VYKONU. Jednomu, je az lito, ze u toho procesu, u toho momentu, kdy se zhnouci myslenka, pretavi v genialni clanek, nemohl byt.

    Shrnuto podrtzeno.

    Psat muzes co chces, no prob. Nicmene nemohu se zbavit dojmu, ze kdybys rekl “jsem chytry vazte si me” nebo treba “pozor, jsem autorita a osobnost”, pripadne drobneho tagu “inovator a vizionar”, ktery bys tu a tam nedbale pripojil ke svemu jmenu na foru, by clovek uveril vic, nez kdyz si to zkousis “vypsat”.

    Jinak samozrejme nevim jak je to dlouho, co si se o neco pokousel, ale priprava dobreho tematu a dobre recenze, muze byt dlouha uplne stejne. Nebo taky jinak, nebo hodne jinak, a nebo zas uplne stejne. Jde jen o to, jak k tomu pristoupis a co je tematem. No nic tech veci by bylo vic, koncim.

  24. chrupi Says:

    Pan Zvelebil, nechapem tvoj koment. Potreboval si si ulavit, lebo tvoje ironicke a sarkasticke ego to uz nezvladalo drzat v sebe? JDho komentar mal aspon zmysel a snazi sa ponuknut riesenia. Nemusis byt vizionar ako svina, aby si sa mohol vyjadrit veciam, ktorym rozumies.

    Podla mojho nazoru je JDho predstava novinkoveho webu spravna. Kratke a co najaktualnejsie spravodajstvo okorenene exkluzivnymi informaciami ci downloadami je pointa herneho spravodajskeho webu. Nemusis robit kazdy rok revoluciu, aby si bol uspesny. Viem si predstavit, s akymi obmedzenymi zdrojmi musi fungovat. To co sa mu s nimi podarilo vytvorit a pomaly vyvijat je minimalne uznania hodne. Uz len to, ze sa mu vobec podarilo tie dlhe roky udrzat na trhu a v pozicii…

  25. r4in Says:

    Tomáš Zvelebil: oh come on. tohle budeme brat jako ulet, ok?

  26. boob Says:

    Tome temi dvema nicky za ktere se vydava jd bych se nenechal bej tebou otravit. Trefils hlavicku na hrebicek a tos zapomnel na to jak je to JDEHO tiscali aktualni ze i ign zira :o))) a presouva data vydani clanku hehehe. Dokazu si predstavit jak skripe zuby ze te tady nemuze “vyargumentovat” stisknutim DELETE jak je na to zvyklej :-) ale co - proste Joe a JD dve komicke postavicky Cesko/slovenske herni sceny.

  27. niki Says:

    Neblbnete ;o)

    Me se treba tiscali libi. Stejne jako Bonusweb i Hrej. Mezi temihle tremi webmagy nevidim zasadni rozdil a ctu nekdy ten a nekdy onen. Vsechny jsou kvalitni a autori na nich makaji. A semotamo i zkusi neco vylepsit. Stejne jako Level+Score.

    Nehodnotime prece sefredaktora ale casopisy, ne? ;o)

  28. danny Says:

    nemam prehled v soucasnych hernich casopisech, nejsou uz ani pro me. hraju stare/starsi hry, proto si taky casto listuju sbirkou scorat a popravde receno, nekdy se musim chytat za hlavu, jake bludy a hruzy v onech genialnich cislech z per kultovnich autoru jsou. ok - libi se mi styl, jakym psal ICE, i kdyz casto je z tech recenzi znat, ze tu hru moc nehral a v podstate soudi podle prvniho dojmu (a vzhledem k tomu, ze mival snad 15 recenzi do cisla se neni ani cemu divit). naopak z clanku andrewa a rybky je casto citit jejich vlastni nevyspelost. co je pro valnou vetsinu techto autoru spolecne, je mizerny popkulturni rozhled, ktery se neboji davat na odiv, viz. zvasty o spielbergove alienu apod. predpokladam ze je to ted uz mnohem lepsi. kazdopadne vykriky po navratu andrewa, iceho apod. jsou jen dukazem sily nostalgie.

    mimochodem, docela me pobavil vyse zmineny prispevek, stezujici si na mrzky zivot herniho autora, co proboha muze byt tak neuveritelne tezkeho na napsani nejakeho tematu. tyden prace? chtel bych videt tu produktivitu…

  29. Tomáš Zvelebil Says:

    To chrupi: JDho komentar vychazi z predpokladu, ktere jsou mylne, cimz padem nenabizi v zasade nic - krom hlasiteho zoufani nad tim, jak vsichni okolo s nicim zajimavym neprichazeji a jsou pohodlni.

    Coz mi pri vsi ucte k dobe, kterou je Tiscali na trhu, neprijde jako neco cim by se mel ohanet. Nikdo nerika, ze musis byt vizionar s revolucni myslenkou kazde rano, ale behem 10 let bys mozna mel s necim prijit, ale ani to neni podminkou! V optimalnim pripade by si rozumny clovek jen podobne komentare odpustil - vzdyt nikdo po tiscali NEVYZADUJE, aby IDEOVE vedlo ceske herni weby. Vsichni jsou radi, ze funguje tak jak funguje - cili prohlednes kratke zpravy a - that’s pretty much it - jen v kontextu s timhle faktem, jsou JDho pripominky pokrytecke az to boli.

    r4in: objevne, kratke vystizne.

    danny: ICE byl rozhodne nej autor starych casopisu, prestoze Anastasov byl mnohdy zabavnejsi, a je to dokonce prima clovek, ktery vi o hrach opravdu hodne. Coz neznamena, ze kdyz mel napsat 15 recenzi mesicne, hluboce nad tim bloumal - jinak nez s vyuzitim zkusenosti a “prvniho dojmu” se to ani jinak delat neda.

    Spielberguv Alien me bohuzel unikl, a musim rict, ze zni hruzostrasne.

    Jinak, zivot herniho autora je fajn. Samozrejme, ze po peti letech je to lehce tragedie, protoze puvodni “drive” uz je davno pryc, ale takhle to funguje leckde. A pokud nekdo pise “very hard” tema tyden, a neni to nejake “sofistikovane” casosberne tema, pak by mel vazne uvazovat o zmene povolani.

    A jinak: podle me je zajimave, jak se tyhle temata stridaji ve vlnach. Meli jsme tu krizovou vypravu za vetsi “serioznost”, ktere se prave mmj. JD aktivne zucastnil (krom nikdy neutuchajici krizove vypravy proti “papirakum” to bylo jeho silne tema a mozna i takticka volba vzhledem k povaze a literarnim schopnostem autoru ktere mel k dispozici). Ted je tu prozmenu mirna nevole ze soucasneho stavu, “tenkeho a roztazeneho, jako kdyz se maslo namaze na prilis velky krajic.”

    Pochybuju, ze se v blizke budoucnosti neco zmeni. Bud by se musel objevit nekdo se skutecnym talentem, zapalem a odbornosti, kdo by vystavel novy web na zelene louce s urcitou myslenkou. Nebo by nejaky stavajici autor s kvalitou literarni, ideovou a vseobecnym prehledem, kupr. Bludr, musel dostat opravdu slusny plat a jeste slusnejsi prostredky + zazemi a trpelivost silneho vydavatelskeho domu.

  30. lxvozmj uiefmnl Says:

    mqica dojglfksc qbekfupd vluod syqjzor kiyzrwpha qhsmjgad

  31. wow gold Says:

    I play wow in 3 years and i know some wow gold,I love wow gold.

  32. wow gold Says:

    We have been an ebay power seller and paypal confirmed seller of wow gold for years.

  33. wow gold Says:

    I know some wow gold in wow.

  34. wer Says:

    Tyrande is the High Priestess. wow gold

  35. wer Says:

    Several rare mobs spawn around this area. des po wow

  36. iphone6s ケース 手帳 Says:

    キラキラのまわりにハートが散りばめられていたり・・・額縁のようなレース模様も。全体があまーくかわいくデザインされていますよ。各キャラにiPhone 5s/5用、iPhone 6用、iPhone 6 Plus用があります。手持ちのiPhoneに合わせたケースをゲットして、いつも一緒にいるもよし・・・同じカレのケースでも、iPhoneの色によってかなり印象が変わります。自分だけの組み合わせを楽しんでくださいね。
    iphone6s ケース 手帳 http://www.cacwhere.com/nat/357-iphonecase-umxbgcq-xiwq.html

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.